BLUEBERRY

Prostor za Vaše recenzije. Dodajte svojo recenzijo ali pustite oceno in komentar že napisanim recenzijam.

Moderatorji: TomDarjangCortoTornadoMioke

Odgovori
Uporabniški avatar
stromi
Prispevkov: 267
Pridružen: 22.01.2007 11:50:38
Kraj: SV Slo
Kontakt:

BLUEBERRY

Odgovor Napisal/-a stromi »

Pred časom - oz. po ogledu filma Blueberry v kinu sem zapisal v lokalni časopis o stripu - klasiki westerna tole:
Morda bo komu zanimivo, lahko pa kdo doda tudi kronološki seznam izhajanja albumov Blueberry, bi tudi meni prišel prav.

Ko se sliši ime Jean Giraud, mnogi ljubitelji stripa takoj pomislijo na Moebiusa. Pod tem psevdonimom je v več kot četrt stoletja spremenil naš pogled na strip. Oči in misli nam je zapolnil s svojim neobičajnim stripovskim ustvarjanjem - od Arzacha do Incala, od Airtight Garage do Gardens of Aedena, ki so še danes predmet pogovorov poznavalcev stripa. Njegov vpliv je čutiti ne samo v stripu, temveč tudi filmu, literaturi in celo na modnih pistah po svetu. Giraud je genijalni klasični risar, legenda stripa, vedno veličasten, še več, uspel se je obdržati v klubu največjih skoraj štirideset let.
Giraud je bil cenjen in komercialno uspešen avtor stripov veliko preden je pod psevdonimom Moebius, stripovski medij obrnil na glavo. Kot Gir je ustvarjal od zgodnjih šestdesetih let, in to v stilu in obliki, tako drugačni od Moebiusovih, da bi mirno lahko pomislili, da gre za dve različni osebi.
Moebiusova risba je spontana in lahka, Girova pa čvrsta, precizna in
detajlna. Moebius je kreiral razkošne panoramske risbe inspirirane iz duše, medtem ko se kot Gir oslanja na avtentične opise obstoječe pokrajine.
Ob koncu šestdesetih let je bil Jean Giraud, kot Gir že priznan kot eden najboljših risarjev vestern stripov, zahvaljujoč mlademu, neukročenemu konjeniškemu poročniku po imenu Mike S. Blueberry.
Za nepoučene - Poročnik Blueberry je špageti vestern prirejen za stripovski format. Kot filmi Sergia Leonea, s Clintom Eastwoodom je tudi Blueberry vdahnil staremu, izgubljenemu žanru nov duh, čvrst, avtentičen opis ameriškega zahoda, viden z očmi evropske senzibilnosti.
Blueberry je nastal leta 1963, pod svinčnikom Gira in scenarista Jean
Michel Charliera (1924 - 1989), debitiral je v strip reviji Pilot, in se nadaljeval v 28 albumih. Prvi se imenuje Fort Navaho (1963) in se nadaljuje do Dust (2005). Poleg glavne linije stripa o Blueberryju sta se vzporedno pojavili še seriji "Mladost Blueberryja" in "Šerif Blueberry". Z Girom pa so pri teh delih sodelovali še Michel Rouge, William Vance, Michael Blance Dumond in drugi. V Franciji, domovini Jeana Girauda je strip serija Blueberry vedno ostala daleč pred drugimi stvaritvami, vendar je drugje po svetu, predvsem v ZDA, Giraud bolj poznan kot Moebius.
Evropski bralci so se za Blueberryja ogreli takoj, v mnogočem je ta junak
spominjal na francoskega filmskega igralca Belmonda. Vendar se inovacija
v stripu ni končala samo z uporniškimi karakteristikami in negativnih navadah glavnega junaka. Kakor je serija rasla, tako se je tudi Blueberry, za razliko od ostalih stripovskih junakov, na katere čas ni vplival, s časom tudi spreminjal, staral in dozorel. Na mladostnem obrazu so se pojavile gube, brazgotine in po kak sivi las.Mladi uporni oficir ameriške vojske je postal izčrpan šerif v mestu na meji, begunec,
Navaho bojevnik in kockar. Zbledele so poteze Jean Paul Belmonda.
Vendar so se poleg izgleda glavnega junaka spremenile tudi njegove karakteristike. V zgodbi "Konfederacijsko zlato" sta risar in scenarist privedla Blueberryja do samega roba, zoperstavil se je silam precej večjim in kompleksnejšim od klasičnih stripovskih negativcev. Inspirirano z zgodovinskimi dejstvi se je Blueberry našel v zgodbi o izginulem zlatu
konfederacijskih sil med državljansko vojno, ob tem ni imel nobenih možnosti za zmago in njegov karakter se je temu primerno spremenil v ogorčenega cinika. V sedemdesetih letih je bilo to nekaj nepojmljivega za stripovskega junaka.
Iz zgodbe v zgodbo se je Blueberry spreminjal, kljub nekaterim zmagam, se je vse globlje in globlje pogrezal v zanko svoje usode in tragičnost njegovega življenja. Odnos med kreativno identiteto Girauda kot Gira in
Moebiusa se je močno izražal tudi v delu na seriji Blueberry, če se spomnimo, da so prve epizode še zelo pod vplivom še enega velikana stripa Jijeja (četrti album je celo dorisal Jije ob odsotnosti Gira) je od takrat - že v zgodbi "The trail of Navajos" močno evolirala. Tudi uspeh Moebiusa naameriškem tržišču je vplival na razvoj Blueberryja, njegova
risba v zgodbi "Angel face" je najbližja Moebiusovim, že z naslednjo "The broken nose" pa se je vrnil k klasični obliki in risbi kot Gir. V letih ki so sledile se je dvojnost velikega avtorja pomirila in lahko bi rekli da so se interesi uskladili.
Blueberry je torej precej več kot le trening risba za Gira. To, da je kot Moebius uspel ustvariti iz stripa umetnost nikakor ne zmanjšuje dejstva da je z Blueberryjem postavil temelje vestern žanru. kaj bi pravzaprav lahko bilo v tem slabega? Boter je predstavnik žanrskega filma, Hamlet je
žanrska gledališka predstava, kar nekaj tega je žanrovsko omejeno in to seveda ne zmanjšuje umetniške vrednosti in integritete avtorja.
Prav zaradi tega lahko tudi odpustimo avtorjem filma Blueberry (2004) da so tako svobodno obdelali lik legende stripa. Film lahko pohvalim, vendar bi lahko bil naslov filma tudi Jerry Spring, Kit Carson ali ... Blueberry ostaja Girov.
Won't Get Fooled Again
Uporabniški avatar
stromi
Prispevkov: 267
Pridružen: 22.01.2007 11:50:38
Kraj: SV Slo
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a stromi »

pri Marketprintu so izšli v skupnem albumu prvi trije deli Blueberryja...
Won't Get Fooled Again
Odgovori